الفكرة
جاءت مسابقة الهاكاثون استجابةً للتوجيهات الملكية السامية بتعزيز دور المؤسسات في احتضان الإبداع والابتكار، وتطبيقاً لرؤية التحديث الاقتصادي التي تعمل على تطوير الصناعات الإبداعية (الالعاب والرياضات الالكترونية)، وتعزيزاً للاستراتيجية الأردنية للألعاب والرياضات الإلكترونية 2023 – 2027، وتماشياً مع الاستراتيجية الوطنية (المحدثة ) للنزاهة ومكافحة الفساد2020 – 2025، وانسجاماً مع متطلبات القمّة العالمية لمكافحة الفساد لندن 2016. أطلقت هيئة النزاهة ومكافحة الفساد ووزارة الاقتصاد الرقمي والريادة وبالشراكة مع صندوق الملك عبدالله الثاني للتنمية من خلال مختبر الألعاب الأردني مسابقة (هاكاثون) النزاهة ومكافحة الفساد بهدف تطوير لعبة إلكترونية معنية بالنزاهة ومكافحة الفساد، أتاحت من خلالها مجال المنافسة لنخبة من مبرمجي الألعاب الشباب وعشاق التحديّات من الفئة العمرية (18- 25).
|
Idea of the Hackathon
In accordance with the royal directives to strengthen the role of institutions in fostering innovation and creativity, as well as in carrying out the Economic Modernization Vision that seeks to develop the creative industries (e-sports and games), the Hackathon competition was held in support of the Jordanian Strategy for E-gaming and E-sports 2023-2027, in line with the country's National Integrity and Anti-Corruption Strategy 2020-2025 and in compliance with the demands of the London 2016 Global Anti-Corruption Summit. The Integrity and Anti-Corruption Hackathon Competition was initiated by the Integrity and Anti-Corruption Commission (JIACC), the Ministry of Digital Economy and Entrepreneurship (MoDEE), and the King Abdullah II Fund for Development through the Jordan Gaming Lab. The competition's goal was to create an electronic game that tackles integrity and anti-corruption. A select group of young game programmers and challenge enthusiasts in the 18–25 age range were able to compete.
|
أهداف الهاكاثون
• تشجيع المبادرات الريادية المبتكرة القائمة على إدماج وسائل التكنولوجيا في مكافحة الفساد والوقاية منه.
• نشر ثقافة النّزاهة الوطنية وتعزيزها.
• إدماج الشباب في السياسات الوطنية الرامية إلى القضاء على الفساد عبـر تشجيعهم وتحفيـزهم لتقديم مبادرات مبتكرة باستخدام وسائل التواصل الحديثة.
|
Objectives of the Hackathon
• Supporting creative, forward-thinking projects that use technology to fight and prevent corruption.
• Promoting and bolstering the national integrity culture.
• Including youth in national policies intended to eradicate corruption by motivating and inspiring them to submit creative ideas through contemporary communication channels.
|
مجالات الهاكاثون
تنافس المتسابقون في ابتكار لعبة إلكترونية ضمن أحد أو جميع المجالات التالية:
• أفعال الفساد.
• معايير النزاهة الوطنية والوقاية من الفساد.
• مكافحة غسل الأموال الناجمة عن أفعال الفساد.
• حماية الشهود والمبلغين والمخبرين والخبراء وأقاربهم والأشخاص وثيقي الصلة بهم.
|
Areas of the Hackathon
Contestants competed in creating an electronic game within one or all of the following fields:
• Acts of corruption.
• National Integrity Standards and corruption prevention.
• Combating money laundering resulting from acts of corruption.
• Protection of witnesses, whistleblowers, informants, experts, their relatives and persons closely related to them.
|
مراحل الهاكاثون
• أولاً: الإعلان والتسجيل
• ثانياً: الاختيار والمفاضلة.
• ثالثاً: التدريب.
• رابعاً: تطوير اللعبة من قبل المشاركين.
• خامساً: الاستلام والاختبار.
• سادساً: التقيّيم النهائي.
• سابعاً: إعلان الفائزين .
|
Stages of the Hackathon
• First: Advertisement and registration.
• second: Choice of participants.
• Third: Training.
• Fourth: Game development by participants
• Fifth: Receiving and testing the game.
• Sixth: Final evaluation.
• Seventh: Announcement of winners.
|
الجوائز
• ستحصل الفرق الفائزة على الجوائز التالية :
جائزة المركز الأول : 5000 دينار.
جائزة المركز الثاني : 3000 دينار.
جائزة المركز الثالث : 2000 دينار.
• الإشارة إلى أسماء أعضاء الفريق (مصمم/مبرمج اللعبة) ضمن اللّعبة الفائزة.
• رعاية اللعبة من خلال (منصات الهيئة والشركاء الاستراتيجيين وزارة الاقتصاد الرقمي والريادة وصندوق الملك عبدالله الثاني للتنمية، الموقع الإلكتروني للهيئة، منصة سند الإلكترونية، الحملات التوعوية والإعلامية الموجهة للشباب والطلاب، المنصات الإلكترونية للجهات الشريكة المعنية بالشباب) لنشر اللعبة على أوسع نطاق وبالتالي نشر مفاهيم النزاهة.
• قيام مختبر الألعاب الأردني بتشبيك الفرق الفائزة مع الجهات الدولية المعنية بهذا الموضوع.
|
Prizes
• The winning teams will receive the following prizes:
1st Place award: 5000 dinars.
Second place award: 3000 dinars.
Third place award: 2000 dinars.
• Indicating the names of the team members (game designer/programmer) within the winning game.
• Sponsoring the game through (the Commission’s platforms and strategic partners, the Ministry of Digital Economy and Entrepreneurship, the King Abdullah II Fund for Development, the Commission’s website, Sanad platform, awareness and media campaigns directed at youth and students, the electronic platforms of partner agencies concerned with youth) to spread the game on the widest scale and thus disseminate the concepts of integrity.
• The Jordan Games Lab established connections between the winning teams and global organizations that address this topic.
|